• ✓ Gerichte behandeling
  • ✓ Behandeling in de praktijk óf aan huis
  • ✓ Mogelijkheid tot Fysiofitness

Radiale schockwave therapie bij verschillende (langdurige) pees- en spierklachten.

Radiale Shockwave therapie is een behandeltechniek bij verschillende (langdurige) pees- en spierklachten. Bij deze techniek wordt een apparaat gebruikt wat herhaaldelijk druk (als een soort snel tikkende hamer) uitoefent op de zere plek. Door deze druk wordt het zelf herstellend vermogen van het lichaam aan het werk gezet en wordt uw klacht verholpen

Bij welke blessures wordt het ingezet?

(Chronische) peesproblemen:
– Achilles pees, tennis- en golferselleboog, kniepees etc.
– Calcificaties (/verkalking)
– Hielspoor, schouder
– Myofasciale triggerpoints

Hoe werkt het?

Het apparaat wordt op de pijnlijke plek gezet en geeft een korte tijd een aantal snelle tikken op basis van luchtdruk. Iedere tik zorgt voor een drukgolf door het weefsel, zoals een druppel die op vlak water valt. Deze golven brengen minuscule schade toe aan het weefsel waardoor het lichaam gestimuleerd wordt om het weefsel te herstellen. Oude en kapotte cellen worden dan opgeruimd en nieuwe cellen komen daarvoor in de plaats. Effecten hiervan zijn een vermindering van pijn, toename in bewegingsvrijheid en toename in kracht.

Hoe lang duurt het voordat het werkt?

Na een behandeling zal de behandelde plek een paar dagen beurs/gevoelig/pijnlijk aanvoelen en daarna zal verbetering merkbaar zijn. Binnen 7-10 dagen zal een volgende behandeling plaatsvinden, dit is altijd pas na de pijnreactie van de voorgaande behandeling. Het hierboven beschreven proces van herstel duurt ongeveer 3 weken, daarom zal na de derde behandeling een evaluatie plaatsvinden of shockwave het gewenste effect heeft. Zo nodig kan dan het behandelplan aangepast worden.

Is het veilig?

Het risico op gezondheidsproblemen na shockwave is zeer laag en komt bij normaal gebruik niet voor. Om dit verder te voorkomen zijn er omstandigheden waarbij shockwave niet wordt ingezet, zogenoemde contra-indicaties:

– Cardio/vasculaire problemen ofwel hart/vaatproblemen
– Bloedstollingsfactor <30
– Lokale infecties
– Kwaadaardige/goedaardige tumoren
– Uitsteeksel wervelkolom
– Zwangerschap
– Rechtstreeks op implantaten
– Bij kinderen: nabij de groeischijf
– Pijnklachten door fibromyalgie of die geen aanwijsbare reden hebben